Direktlänk till inlägg 12 oktober 2013

På väg

Av My Hallbing - 12 oktober 2013 16:02

Hallå!


Måste börja detta inlägg med en rättelse. Gallan kommer ut i tunntarmen och inte i magsäcken. Tur att inte Ulf läst min blogg då hade han nog skakat på huvudet och börjat fundera över om jag lyssnat på vad han sagt överhuvudtaget. ;) 


Har alltså kommit hem efter ett nytt mycket intressant seminarium på skolan. Måndag morgon började med repitition av skelettet tillsammans med Michaela. Hon började lektionen med att informera om att det blivit en ändring i schemat. Vi skulle sedan börja med ligamenten istället för musklerna. Gött! Tänkte jag, då kanske man kan få in en hel del denna gången utan fullständig korvstoppning. Ligamenten omfattar nämligen ca 20 sidor i boken. Jämfört med musklerna som är ca 60-70 sidor. Hon fortsatte dock med att informera; musklerna börjar vi alltså inte med förrän imorgon, tisdag. Camilla och jag tittade på varandra och bara skrattade, jaja det var ju slappt! Inga problem, det fixar vi! Så nu sitter man alltså här med korvstoppning igen. ;)


Vi skulle även hinna med två stycken diagnosprov, ett på basanatomi och ett på skelettet. Onsdag morgon var det dags för basanatomin. Detta började med en lätt förvirring då pappret framför oss handlade om skelettet. Vilket vi inte alls hade pluggat på. Ulf råkade alltså dela ut fel prov. Han frågade om vi ville göra båda proven samma dag så vi hade dem gjorda. Vi kom överens om att börja med basanatomin ta en rast och se hur vi kände. Frågorna var staplade i en rad med inte så mycket utrymme för svar. Jag tänkte att jag kan ju skriva svaren på baksidan av pappret, så jag läste första frågan, vände på pappret och svarade. Fortsatte att läsa på pappret brevid mig och svara på det andra. Halvvägs igenom inser jag pappret brevid mig är skelettprovet. Frågorna till basanatomin stod ju på andra sidan av det pappret jag satt och skrev på. Oops! Gissa vem som va poppis när vi då blev tvugna att göra båda proven samma dag! Ingen blev supersur i alla fall och det var rätt skönt att ha dem gjorda. ;)


Var sjukt nervös över resultaten då jag inte pluggat på det ena alls. Det kändes helt ok men man vet ju aldrig. Det blev i alla fall 18/20 på basanatomin. Hade svarat lite kort på två frågor annars hade det blivit full pott! Skelettet slutade med 15/20. Sjukt nöjd med det resultatet! Seminariet blev inte sämre av att Linda var med ute i stallen på eftermiddagen och tyckte jag hade jätte bra teknik i allt jag gjorde! Skönt! Praktiken hemma har lönat sig och jag är på rätt väg både teorimässigt och praktiskt! Även om det givetvis finns en hel del att förbättra. Speciellt mina tummuskler som håller på att gå under under bogmassagen.;)


Då båda proven var gjorda bestämde vi oss för movietime på onsdags kvällen. Vi tittade på en av skolans filmer, If horses could speak. Ni ska inte tro att vi satt och hoppade till en skräckis eller snyftade till en romantisk komedi med en filt och en påse popcorn. Nej, effektivitet är min nya bästa vän. Men jämfört mot andra kvällar på skolan var det  riktigt slappt! Gick sedan upp på rummet och förlängde filmkvällen med YouTube-klippet Inside a racehorse, som vi fått tips om på skolan. Titta gärna på den om ni inte är alltför känsliga, de dissikerar nämligen bitvis en häst. Mycket intressant klipp!


Tror det får bli allt för denna gång. Vi hörs igen om jag får några hemuppgifter som kan vara intressanat att del med sig av.


Ha det gott!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Hallbing - 7 december 2013 19:01

Herregud vad fort tiden går!   Har inte hunnit uppdatera er på ett bra tag nu, lite oväntade saker har dykt upp och resten av tiden har skolan och jobbet tagit. I ärlighetens namn har jag varit så glad när jag skickat in veckans uppgifter att jag...

Av My Hallbing - 6 oktober 2013 18:58

Nöta, ja det är precis så mitt liv ser ut just nu. Nöta skelettdelar och ryggmassage. Hade från början tänkt göra ett inlägg när jag fördjupat mig lite i skelettet o ryggmassage.  Man kan säga att jag fortfarande jobbar på bägge delar.   Ryggmas...

Av My Hallbing - 13 september 2013 11:43

Nu är jag hemma igen! Måste säga att andra semnariet har har gett lika mycket korvstoppning som första. Vi gör verkligen inget annat än att plugga där uppe, men förhoppningsvis fastnar det något också ;)   Den här veckan har innehållt betydli...

Av My Hallbing - 24 augusti 2013 17:17

Hallå hallå!   Sitter just nu och går igenom alla anteckningar från seminariet. Tänkte jag skulle friska upp minnet innan jag börjar arbeta med uppgifterna vi fick i hemläxa till nästa gång. De sa att det skulle komma två-tre uppgifter på mailen,...

Av My Hallbing - 16 augusti 2013 17:56

Hej alla nyfikna!   Den här bloggen kommer handla om min väg till Equiopat. Mitt mål är att informera folk om vad en Equiopat är, vad vi gör och vad vi har för kunskap. Så att du ska veta vad du kan begära och förvänta dig av din Equiopat när...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards