Direktlänk till inlägg 16 augusti 2013

Novis

Av My Hallbing - 16 augusti 2013 17:56

Hej alla nyfikna!


Den här bloggen kommer handla om min väg till Equiopat.

Mitt mål är att informera folk om vad en Equiopat är, vad vi gör och vad vi har för kunskap.

Så att du ska veta vad du kan begära och förvänta dig av din Equiopat när du ringer efter han/henne.

Vad vi kan göra och vad vi kan svara på och när det är bättre att ringa sin veterinär.

Du ska helt enkelt få veta vad du betalar för!


Jag är en 20 årig tjej som kom hem från mitt första seminarie på UPH (Utbildningsceneter för Proffesionell Häst, Hund och Humanvård) igår. Jag kommer vara på skolan fyra dagar i månaden under två år och uppdateringarna kommer främst ske under och efter dessa seminarier.


Varför jag valt att utbilda mig till Equiopat är främst för att jag är väldigt intresserad av hur kroppen fungerar fysiskt. Hästar idag är atleter som ska prestera, oavsett om det är på hobby eller elitnivå.

Ska de kunna göra detta måste vi också ge dem de bästa förutsättningarna innan vi börjar skylla på hästarna och att de inte är tillräckligt bra. Jag vill träffa hästar och arbeta med dem förbyggande men även rehabiliterande. Man skulle kunna säga att mitt mål är att veterinärerna ska få mindre att göra ;). Även om man självklart måste inse sina begränsningar.


Jag kom som sagt hem från mitt första seminarie igår kväll och jag måste säga att jag är om möjligtt ännu mer taggad nu än innan, även om terminstarten blev en smärre chock. På veckoplaneringen hade vi fått information om att första veckan skulle handla om basanatomi. Perfekt! Skelett och muskler, tänkte jag som smygkikat lite på det innnan, även om jag fasar för att behöva lära mig det på latin.


Kan säga att jag skulle tagit detta lite mer ordagrant då vi mån eftermiddag började drillas i latinska lägesbeskrivningar och riktningar samt cellen! Därefter följde hästens alla inre organ, vad de gör, vad de tillvärkar och vad de behöver. Därefter gick vi vidare med nervsystemet och allt detta avslutades med en diagnos på torsdagen. Allt för att vi ska kunna få en helhetsbild. Vi ska kunna se ett problem och tänka bakåt i kedjan tills vi kommer fram till var problemet började.


Kan inte påstå att jag känner mina klasskamrater mycket mer nu än innan då all vaken tid gått åt till att förhöra varandra. Har aldrig pluggat så intensivt i hela mitt liv! Då gick jag ändå den Naturvetenskapliga linjen under mina gymnasieår som inte direkt är någon slappis linje.


Återkommer med ett nytt (förhoppningsvis inte lika långt ;)) inlägg när jag fördjupat mig lite i vår hemuppgift, palpering! 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Hallbing - 7 december 2013 19:01

Herregud vad fort tiden går!   Har inte hunnit uppdatera er på ett bra tag nu, lite oväntade saker har dykt upp och resten av tiden har skolan och jobbet tagit. I ärlighetens namn har jag varit så glad när jag skickat in veckans uppgifter att jag...

Av My Hallbing - 12 oktober 2013 16:02

Hallå!   Måste börja detta inlägg med en rättelse. Gallan kommer ut i tunntarmen och inte i magsäcken. Tur att inte Ulf läst min blogg då hade han nog skakat på huvudet och börjat fundera över om jag lyssnat på vad han sagt överhuvudtaget. ;)  ...

Av My Hallbing - 6 oktober 2013 18:58

Nöta, ja det är precis så mitt liv ser ut just nu. Nöta skelettdelar och ryggmassage. Hade från början tänkt göra ett inlägg när jag fördjupat mig lite i skelettet o ryggmassage.  Man kan säga att jag fortfarande jobbar på bägge delar.   Ryggmas...

Av My Hallbing - 13 september 2013 11:43

Nu är jag hemma igen! Måste säga att andra semnariet har har gett lika mycket korvstoppning som första. Vi gör verkligen inget annat än att plugga där uppe, men förhoppningsvis fastnar det något också ;)   Den här veckan har innehållt betydli...

Av My Hallbing - 24 augusti 2013 17:17

Hallå hallå!   Sitter just nu och går igenom alla anteckningar från seminariet. Tänkte jag skulle friska upp minnet innan jag börjar arbeta med uppgifterna vi fick i hemläxa till nästa gång. De sa att det skulle komma två-tre uppgifter på mailen,...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards