Direktlänk till inlägg 6 oktober 2013

Nöta

Av My Hallbing - 6 oktober 2013 18:58

Nöta, ja det är precis så mitt liv ser ut just nu. Nöta skelettdelar och ryggmassage. Hade från början tänkt göra ett inlägg när jag fördjupat mig lite i skelettet o ryggmassage.  Man kan säga att jag fortfarande jobbar på bägge delar.

 

Ryggmassagen tycker jag går framåt och det är väldigt roligt när man märker skillnad. Hästarna känner igen en och blir uppriktigt glada när jag kommer. På min egen får jag även känna skillnaden i ridningen. Visst, jag kanske är lite partisk men jag kan ärligt säga att jag hade inga större förväntningar då jag tycker bogen är den stelaste delen på henne. Men hästen blev 100% mer positiv till allt arbete o har gått från att tycka att allt är: okej vi gör väll så då, till att tycka: Tjiho! Mer galopp! Var är nästa hinder?!

 

När det kommer till skelettet har jag koll på vad det mesta betyder, men det är väldigt svårt att sen liten skåra eller skrovlighet på ett papper. För mig har de satt punkterna mitt ute i ingenstans. Men men... Det ger sig nog. 


Der drar sig mot kallare tider och jag klurar en del på hur man ska gör med vattnet till vintern. Tidigare år har vi kört på "slå hål i isen så fort någon kommer upp till stallet" metoden. Det blir alltså ibland många timmar för hästarna med frusna spann o hur gått e det med iskallt vatten i -20 grader. Vet ju själv vilken hård klump man kan få i magen om man råkar dricka för mycket och för snabbt. 


Med tanke på att en häst på 500 kilo kissar ca 12,5 liter o dessutom gör av med en hel del vatten via avföring, utandning och svettning räcker knappast spannet i boxen för att täcka hela behovet. 


När vi ändå är inne på det där med fodring, de flesta vet att hästar är skapade för att äta 16-20 timmar/dygn. Varför? Hästen saknar nämligen gallblåsa. Gallan hjälper till att bryta ner fetter och när det inte finns något i magen och ingen blåsa att förvara den i är det alltså magsäcken som tar stryk.  Värt att tänka på nu till vintern då allt ätbart försvinner under snön. 


Har precis anlänt länt till skolan och återkommer till er till helgen med muskler och bogmassage!


Ha det gott!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Hallbing - 7 december 2013 19:01

Herregud vad fort tiden går!   Har inte hunnit uppdatera er på ett bra tag nu, lite oväntade saker har dykt upp och resten av tiden har skolan och jobbet tagit. I ärlighetens namn har jag varit så glad när jag skickat in veckans uppgifter att jag...

Av My Hallbing - 12 oktober 2013 16:02

Hallå!   Måste börja detta inlägg med en rättelse. Gallan kommer ut i tunntarmen och inte i magsäcken. Tur att inte Ulf läst min blogg då hade han nog skakat på huvudet och börjat fundera över om jag lyssnat på vad han sagt överhuvudtaget. ;)  ...

Av My Hallbing - 13 september 2013 11:43

Nu är jag hemma igen! Måste säga att andra semnariet har har gett lika mycket korvstoppning som första. Vi gör verkligen inget annat än att plugga där uppe, men förhoppningsvis fastnar det något också ;)   Den här veckan har innehållt betydli...

Av My Hallbing - 24 augusti 2013 17:17

Hallå hallå!   Sitter just nu och går igenom alla anteckningar från seminariet. Tänkte jag skulle friska upp minnet innan jag börjar arbeta med uppgifterna vi fick i hemläxa till nästa gång. De sa att det skulle komma två-tre uppgifter på mailen,...

Av My Hallbing - 16 augusti 2013 17:56

Hej alla nyfikna!   Den här bloggen kommer handla om min väg till Equiopat. Mitt mål är att informera folk om vad en Equiopat är, vad vi gör och vad vi har för kunskap. Så att du ska veta vad du kan begära och förvänta dig av din Equiopat när...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards