Direktlänk till inlägg 24 augusti 2013

Palpering

Av My Hallbing - 24 augusti 2013 17:17

Hallå hallå!


Sitter just nu och går igenom alla anteckningar från seminariet. Tänkte jag skulle friska upp minnet innan jag börjar arbeta med uppgifterna vi fick i hemläxa till nästa gång. De sa att det skulle komma två-tre uppgifter på mailen, men det va ju tre A4! Med massa förklara så utförligt du kan frågor. Men men, det lär ju sätta sig i alla fall.  


Vi var alltså ute hos Svante Johansson på torsdag eftermiddagen för att gå igenom hur man palperar. Michaela sa att när hon kommer ut till ett stall och de ställer upp hästen i gången har hon redan klart för sig vad som ska göras, detta kan sedan ändras när hon börjar känna på hästen. Ska JAG kunna det! Känns lite omöjligt...


Hon tittar på hur hästen rör sig, så den inte överdriver någon rörelseeller inte vill ta ut en rörelse. Om den kan stanna i steget eller om den måste ställa om och hur den själv väljer att ställa sig.


Sedan känner hon efter spänningar i nacken, i ansiktet och i käken. Hästens över och underkäke sitter inte ihop så dessa ska man kunna "rör på".



Därefter känner hon igenom halskotorna genom att dra med händerna längs med halsen . Hon känner på bogen som inte ska kännas trådig. Sedan sätter hon in en knytnäve mellan hästens framben och bröstben. Hade inte en aning om att man skulle få plats med så mycket där!


Knä och senor känns igenom och hon kontrollerar om det finns några spänningar i dessa genom att lyfta hoven, hålla benet i en hand och sedan släppa själva hoven. Om hoven faller är allt ok. Om hästen håller kvar den el drar upp den är den troligtvis öm eller spänd. Därefter går hon igenom ryggen med tummar och fingrar och baken med fingrar och hand, för att sedan känna igenom hasen och bakbenets senor.  


Hon tittar så lite som möjligt på hästen för att inte lura sig själv utav hästens ibland överdrivna reaktioner (vissa har ju större integritet än andra), utan försöker se med lång och ringfinger.

För henne tar allt detta knappt två minuter. För oss tar det lite längre tid...


Ha det gott!


MVH

MY

 
 
Ingen bild

Åsa

24 augusti 2013 17:50

Så kul och läsa om vad du får lära dig i skolan. Du skriver också jätte bra.

My Hallbing

13 september 2013 11:42

Tack så mycket! Vi Har nu fått lära oss ryggmassage, säg bara till om du behöver hjälp!:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Hallbing - 7 december 2013 19:01

Herregud vad fort tiden går!   Har inte hunnit uppdatera er på ett bra tag nu, lite oväntade saker har dykt upp och resten av tiden har skolan och jobbet tagit. I ärlighetens namn har jag varit så glad när jag skickat in veckans uppgifter att jag...

Av My Hallbing - 12 oktober 2013 16:02

Hallå!   Måste börja detta inlägg med en rättelse. Gallan kommer ut i tunntarmen och inte i magsäcken. Tur att inte Ulf läst min blogg då hade han nog skakat på huvudet och börjat fundera över om jag lyssnat på vad han sagt överhuvudtaget. ;)  ...

Av My Hallbing - 6 oktober 2013 18:58

Nöta, ja det är precis så mitt liv ser ut just nu. Nöta skelettdelar och ryggmassage. Hade från början tänkt göra ett inlägg när jag fördjupat mig lite i skelettet o ryggmassage.  Man kan säga att jag fortfarande jobbar på bägge delar.   Ryggmas...

Av My Hallbing - 13 september 2013 11:43

Nu är jag hemma igen! Måste säga att andra semnariet har har gett lika mycket korvstoppning som första. Vi gör verkligen inget annat än att plugga där uppe, men förhoppningsvis fastnar det något också ;)   Den här veckan har innehållt betydli...

Av My Hallbing - 16 augusti 2013 17:56

Hej alla nyfikna!   Den här bloggen kommer handla om min väg till Equiopat. Mitt mål är att informera folk om vad en Equiopat är, vad vi gör och vad vi har för kunskap. Så att du ska veta vad du kan begära och förvänta dig av din Equiopat när...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards